Paasdag

Auteur: Anton Milh
Datum: 17-04-2022
Liturgische tijd: Paastriduum
Liturgische jaar: C
Jaar: 2021-2022
Lezingen: Hand.10.34a.37-43 * Kol.3, 1-4 * Joh.20, 1-9

 

Beste broeders en zusters,

Elk woord in de heilige Schrift kan onverwachts binnenkomen als een woord van genade. Daarom wil ik u aanmoedigen om bij uw persoonlijke Bijbellezing niet enkel stil te staan bij de grote verhaallijnen, maar ook bij woorden of formuleringen die ogenschijnlijk zonder al te veel belang zijn. Misschien zeggen ze ons op het eerste zicht niet veel, maar door verdere meditatie of studie, of door bepaalde gebeurtenissen in ons eigen leven, kunnen ze plots een andere, verdiepte betekenis krijgen. Neem nu de beschrijving van wat de twee discipelen zien die na Maria Magdalena bij het graf aankomen. De eerste – de jongste en dus de snelste – durft het graf niet te betreden, maar werpt toch een blik en ziet er de linnen doeken liggen die het lichaam van Jezus hadden omwikkeld. Petrus – ouder en trager, maar ook een stoere visser – durft wel binnen te gaan, ziet eveneens de doeken liggen, “maar ook hoe de doek die het hoofd van Jezus had bedekt, niet bij de andere doeken lag: hij was opgerold en lag helemaal apart.” Is deze zakelijke beschrijving, als van een plaats delict, slechts een detail? Nee. De kerkvaders en de middeleeuwse theologen gaan aan deze passage niet voorbij, maar becommentariëren deze expliciet.

Lees meer

Palmzondag – een hoog spel

Auteur: Marcel Braekers
Datum: 10-04-2022
Liturgische tijd: Vastentijd
Liturgische jaar: C
Jaar: 2021-2022

 

Het volk voelde zich van God verlaten en door zijn eigen leiders verraden. Men had het gevoel dat God zweeg, dat Hij zich achter de wolken had teruggetrokken bij al het ongeluk dat over het land heerste. Het leven was niet bepaald rooskleurig. Maatschappelijk waren er allerlei wantoestanden tussen rijke landheren en arme loonwerkers, tussen gewiekste handelaars met buitenlandse connecties en verarmde vissers en ambachtslieden, terwijl volgens de Thora er toch grote solidariteit tussen volksgenoten moest bestaan. Er was de overheersing door een gehate bezetter, die zware financiële lasten oplegde, gesteund door meeheulende belastingambtenaren. De heersende religieuze leiders voelden zich goed bij de status quo. Was het niet hun eigen schuld als mensen niet gelukkig waren - zo redeneerde men - en zou men niet beter boete doen en offers

Lees meer

Samenleven met elkaars verschillen

Klooster: Dominicanen Brussel
Adres: Renaissancelaan, 40 | 1000 Brussel
Datum: Dinsdag 29 maart 20u.15

Bernard De Cock, op

Onze maatschappij wordt steeds veelkleuriger. Ook zingeving, moraal en godsdienst worden diverser. De reacties daarop zijn heel verschillend. Sommigen zien het vreemde als een te bestrijden bedreiging, anderen omarmen het als een enorme kans. Kiezen wij voor een doorgedreven wij-zij denken of werken wij aan een inclusieve samenleving? Aan de andere kant is onze identiteit ook belangrijk. Die kan niet straffeloos verwaarloosd worden? Hoe respecteren wij de identiteit van de ander en van onszelf als we op een ordentelijke manier willen samenleven? Conferentie in het Nederlands. Franse tekst is voorzien. Deelname : 10 €

 

3de zondag van de veertigdagentijd

Auteur: Ria Willems
Datum: 20-03-2022
Liturgische tijd: Vastentijd
Liturgische jaar: C
Jaar: 2021-2022

 

Ex 3, 1-8a. 13-15

De lezing van deze week gaat over de ontdekking van wat mensen te doen staat: in hun persoonlijk leven én in de samenleving.   En hoe daarin de naam van God ontdekt kan worden. 

Het verhaal over de nieuwe naam van God staat in het bijbelboek Exodus dat ook wel ‘het boek van de namen’ wordt genoemd.  We horen de namen van twee vroedvrouwen, Sifra en Pua, die kinderen in leven proberen te houden, dwars tegen de moordbevelen in van de dictator-zonder-naam.   Wij horen de naam van Mirjam, die samen met haar moeder kleine Mozes beschermt.  

Lees meer

2de zondag van de veertigdagentijd

Auteur: Jef Schoenaerts
Datum: 13-03-2022
Liturgische tijd: Vastentijd
Liturgische jaar: C
Jaar: 2021-2022

 

“Groeien in geloof: een proces van uitgenodigd worden en ontvangen” – Lucas, 9,28-36

In het evangelie van vandaag horen we hoe de leerlingen een hevige spirituele ervaring beleven die hun geloofsgroei weerspiegelt.   Of die ervaring zo spectaculair was als Lucas vertelt, is ondergeschikt aan de vraag wat er met de leerlingen eigenlijk gebeurde.  Het lijkt erop dat  het verhaal op de berg eerder een verdichtingsmoment is van de geloofsgroei van de leerlingen die zich gaandeweg heeft voltrokken.  Het is alsof Lucas in één weidse beweging verschillende momenten en ervaringen samenbalt die zich verspreid en herhaald in hun leven hebben voorgedaan.  Laten we dat verdichtingsmoment toch even wat uiteenrafelen in de hoop er de grondstroom in te onderkennen.

Lees meer

8e zondag door het jaar C

Auteur: Bernard de Cock
Datum: 27-02-2022
Liturgische tijd: Door het jaar
Liturgische jaar: C
Jaar: 2021-2022

 

Sommigen herinneren zich nog wel de manier waarop wij als kinderen de belangrijkste gebeden en ook de inhoud van het geloof van buiten leerden, op school. Ik heb dat in elk geval nog meegemaakt. Ik kan tot op vandaag bijvoorbeeld de tien geboden zomaar opzeggen, want mijn kinderlijk geheugen werd indertijd getraind door een vast spreekritme en door de rijmwoorden bij elk gebod. Het ritme en de rijmpjes waren, om het met een moeilijk woord te zeggen, het mnemotechnische middel: “Bovenal bemin één God, zweer niet ijdel, vloek noch spot, enz.” Ik herinner me dat ik het grootste plezier had in het opdreunen van het zogenaamde zevende en achtste gebod: “Vlucht het stelen en bedriegen, ook den achterklap en ’t liegen”. Den achterklap, wat een sterk woord. Wij gebruiken het tot op vandaag. ‘Achter iemand zijne rug klappen’, in goed Nederlands: lichtvaardig over iemand kletsen of, erger, kwaadspreken als hij of zij er niet bij is. Kortom, lasterpraat. Die wordt hier in verband gebracht met stelen, bedriegen en liegen. Omdat achterklap bedrieglijk en leugenachtig is, steelt ze de goede naam van iemand. Dan wordt die persoon herleid tot de laster die over hem of haar wordt uitgegoten. Op de een of andere manier worden we allemaal wel eens geconfronteerd met die pijnlijke ervaring. Hetzij als slachtoffer, als we ontdekken dat er over ons geroddeld wordt. Hetzij als degene die geroddeld heeft maar ontmaskerd wordt door het slachtoffer of door anderen. In de beide gevallen wordt achterklap aangevoeld als laag-bij-de-gronds. Ja, woorden kunnen iemand levensgevaarlijk kwetsen.

Lees meer

7e zondag door het jaar C

Auteur: Tommy Vandendriessche
Datum: 20-02-2022
Liturgische tijd: Door het jaar
Liturgische jaar: C
Jaar: 2021-2022

 

Overweging bij Luc. 6,27-38

Wat hebben het Lucasevangelie en een Davidster met elkaar gemeen? Een Davidsster bestaat uit twee gelijkzijdige driehoeken die je met een beetje verbeelding kunt zien als twee piramides: één piramide met de basis stevig op de grond (‘top-down’) en één omgekeerde piramide (‘down-top’).  Als je Lucasevangelie en de Handelingen als één geheel beschouwt (daar zijn goede argumenten voor) dan kun je het ook beschouwen als een piramide die uiteindelijk omgekeerd wordt. In het begin van het Lucasevangelie wordt de piramide ‘top-down’ beschreven. Het begint bij keizer Augustus en de landvoogd van Syrië en het eindigt bij een pasgeboren kind in een verre uithoek van het Romeinse Rijk.  Helemaal onderaan die piramide zal een beweging ontstaan. Vanuit de uithoek van het Joodse land zal die ‘opgaan’ naar Jeruzalem en zich van daar uit verspreiden over de hele wereld tot in Rome, het machtige centrum van het keizerrijk. Deze wereld omgekeerd!

Lees meer

Paaswake

Auteur: Francis Akkara
Datum: 16-04-2022
Liturgische tijd: Paastriduum
Liturgische jaar: C
Jaar: 2021-2022
Lezingen: Gen.1,1-2,2 | Ex.14,15-15,1 | Jes.55,1-11 | Rom.6, 3-11 | Luc.24, 1-12

 

Wat zoekt ge de levende bij de doden?

Beste vrienden

Gewoonlijk is het heel moeilijk om iets te geloven, tenzij en totdat je het hebt meegemaakt of op de plaats bent geweest waar het gebeurde. Anders gaan we meestal twijfelen aan het feit dat iemand anders ons voorlegt. Ik herinner me nog dat we tijdens ons noviciaat, rond het feest van de H. Dominicus, mensen die ons goed gezind waren en ook de buren voor een diner hadden uitgenodigd. We moesten de zaal klaarmaken met tafels uit de refter om meer mensen te kunnen ontvangen bij de voorbereiding. De tafel die verplaatst moest worden, bestond uit twee delen: de bovenste plank en de poten. We moesten beide van elkaar scheiden om de tafel door de deur en vervolgens in de hal te krijgen. We haalden twee tafels uit elkaar en brachten eerst de planken en daarna de poten. Toen we de plank terug op de poten plaatsten, realiseerden we ons dat we de verkeerde plank op de verkeerde poten hadden geplaatst. Dus haalden we de plank er terug af. Maar terwijl we de plank weghaalden, kwam een andere broeder de hal binnenlopen en begon ons ervan te overtuigen dat de plank voor die poten was. Hij had het ons niet zien uitproberen. We bleven benadrukken dat het niet zo was. Hij was zo onvermurwbaar dat we besloten hem te laten zien wat we hem probeerden te vertellen. Toen hij zag dat de twee niet overeenkwamen, werd hij rustig en aanvaardde het feit. 

Lees meer

5de zondag van de veertigdagentijd

Auteur: Marc Christiaens
Datum: 03-04-2022
Liturgische tijd: Vastentijd
Liturgische jaar: C
Jaar: 2021-2022
Lezingen: Joh. 8, 1-11

 

Moraal en morele regels

Jezus geeft onderricht op het voorplein van de tempel. Het volk zit en staat rond Hem. Enkele schriftge­leerden en Fari­zeeën breken de kring open, duwen een vrouw in het midden. De kring sluit zich opnieuw. Wat volgt is een scène met drie personages: de vrouw, Jezus, en de gesloten kring daarrond.

*De vrouw staat centraal. Centraal te schande gezet. Doodsbang is ze, want er hangt haar een  terdoodveroordeling door steni­ging boven het hoofd, wegens echtbreuk.

Zij staat daar. Alleen. Niemand die haar zegt dat hij nog van haar houdt; niemand die haar zegt dat hij haar haat; niemand die haar eens flink de waarheid zegt. Als iemand haar had toegesproken - hoe dan ook - zou ze tenminste nog het gevoel gehad hebben dat ze leefde. Maar zelfs dat is haar niet gegund. Ze is al ‘dood’ verklaard. Ze is nog slechts relevant als 'middel' om Jezus in verlegenheid te brengen.

Lees meer

4de zondag van de veertigdagentijd

Auteur: Marie-Ann De Cocker
Datum: 27-03-2022
Liturgische tijd: Vastentijd
Liturgische jaar: C
Jaar: 2021-2022

 

Jezus moet een uitstekend verteller geweest zijn die de kracht van verhalen inzette om mensen te bewegen naar een samenleving waar het voor allen goed om leven is. De evangelisten op hun beurt zijn onmiskenbaar goede vertellers, getuige de passage uit Lucas die we vandaag beluisteren.

We nemen de tussenliggende verzen -die we vandaag niet lezen- mee in deze overweging. Die context is nl. interessant voor een goed verstaan van het overbekende verhaal van de Verloren Zoon.

Lees meer

2e zondag van de vasten

Auteur: Philippe Cochinaux
Datum: 13-03-2022
Liturgische tijd: Vastentijd
Liturgische jaar: C
Jaar: 2021-2022

In de loop der jaren zijn er woorden die hun betekenis verliezen, die niet meer aanvaard worden door de goegemeente; woorden, die zelfs onverdraaglijk worden in de overheersende cultuur. Dit is ongetwijfeld zo voor de zin die we zonet in de lezing van sint Paulus gehoord hebben: “de kracht die Hem ook in staat stelt alles aan zich te onderwerpen”. Wat een verschrikking, zullen sommigen bij zichzelf zeggen, durven te blijven geloven in een almachtige God, een overheersende God, een God die alles verplettert wat hem verstoort, een God die maar weinig plaats laat aan de mens om zijn aardse weg te vervolgen, aangezien die mens aan de genade van de goddelijke willekeur is overgeleverd... Dit zou inderdaad een zekere perceptie van God kunnen zijn.

Lees meer

1ste zondag veertigdagentijd

Auteur: Patrick Lens
Datum: 06-03-2022
Liturgische tijd: Vastentijd
Liturgische jaar: C
Jaar: 2021-2022

 

De Veertigdagentijd is een jaarlijks weerkerend nieuw begin, een periode om ons te bezinnen op wat essentieel is in ons leven, wat we willen of juist niet, wat we bereid zijn om op te geven, waar we plaats kunnen maken voor iets nieuws. Veertig dagen leeg worden om de genade van Pasen te ontvangen, om daar liefst vijftig dagen van te leven. Wat we moeten loslaten is minder dan we zullen krijgen.

De woestijn als symbool voor de veertigdaagse vasten is één van de thema’s die de Bijbel en de kerk ons aanreiken en die kunnen helpen in onze bezinning. Alvorens aan zijn publieke leven te beginnen, na zijn doop in de Jordaan en vervuld van de Heilige Geest, trekt Jezus de woestijn in.

Lees meer

Dominicaanse Lekengemeenschap Studiedag

Adres: Ravenstraat 98 - 3000 Leuven
Datum: Zaterdag 26 februari 2022


Van Totem tot verrezen Heer
Johan Leman, o.p.

Uit een beschrijving van het boek: “Onder deze titel schreef Johan Leman een boek waarin hij nadenkt over het ontstaan van het christendom vanuit een historisch-antropologisch perspectief. Dat doet hij door de Bijbel aan een kritisch-exegetisch en archeologisch onderzoek te onderwerpen en dat onderzoek te toetsen op de door exegese gereconstrueerde ideeëngeschiedenis. Johan Leman komt tot de vaststelling dat de evolutie naar een verrijzenisgeloof in een monotheïstische godsdienst als het christendom niet over een nacht ijs ging. Daarbij stoot hij op gelijkenissen met en vervlechting tussen de joods-christelijke traditie, zoroastrisme, hellenisme, rabbinisme, islam en de verlichting……”

Programma:

Lees meer

Méditations d'orgue | Orgelmeditaties

Adres: Dominicanenkerk
Datum: Elke zondagavond 18:00-18:30 Vrije toegang


Les dimanches soir | Op zondagavonden
A 18h00 | om 18.00 uur
Entrée libre | Vrije toegang

Septembre | September 2022
Septembre 4     Mark Steffens
Septembre 11   Olivia Afendulis
Septembre 18   Jean François Delogne
Septembre 25   Rieko Higasa

Octobre | Oktober 2022
Octobre 2          Maria Vekilova
Octobre 9          Masako Honda
Octobre 16          Vincent Lamy
Octobre 23          Masako Honda
Octobre 30          Michel Goossens

 

 

 

 

Profession solennelle

Auteur: Philippe Cochinaux
Liturgische tijd: Door het jaar
Liturgische jaar: C
Jaar: 2021-2022

Homélie pour la profession solennelle du frère Anton Milh

Als hij thuiskomt na een dag werken of een tijd van vriendschap, rust onze broeder Anton graag uit op een kussen.  In het midden van een storm, slaapt Christus ook op een kussen.  Dat is een verrassend detail.  Wat als Jezus ons gewoon wilde leren hoe we moeten slapen?  Een verrassende hypothese op het eerste gezicht, maar niet zonder betekenis.   Inderdaad, om vredig in slaap te kunnen vallen, moeten wij vertrouwen hebben: vertrouwen in het leven dat wij over een paar uur weer wakker zullen worden, vertrouwen om een wereld van loslaten binnen te gaan waarin wij niets meer beheersen.  Zoals velen van ons ongetwijfeld al hebben ondervonden, is het niet altijd gemakkelijk om de slaap te vinden wanneer we worden overweldigd door angsten, wanneer we bang zijn, wanneer zorgen ons overspoelen.  In feite is het niet mogelijk voor ons om de slaap te vinden wanneer onze geest onrustig is.  Juist daarom komt Christus ons leren slapen, dat wil zeggen in het diepst van onze ziel begrijpen dat wij niets te vrezen hebben, dat het niet nodig is ons te laten overvallen door alle tegengestelde krachten die zich in ons roeren.

Lees meer

Onze preken

  • 1
  • 2

Zoeken

Auteur

Liturgische dag

Liturgische tijd

Liturgische jaar

Jaar

Inschrijving

Preek van de week !

Indien u iedere week een voorstel van preektekst van een dominicaan of een lekendominicaan wilt ontvangen, vragen wij u om uw inschrijving te bevestigen door te klikken op de link. Wij danken u bij voorbaat voor uw interesse in ons initiatief.
Ik ga akkoord met de Voorwaarden

WebTV

  • Wij zijn niet het centrum van de wereld

  • Over dikke teen wrijven

  • 1
  • 2

Blijf op de hoogte !

Blijf op de hoogte en meld u aan voor onze nieuwbrief !